Panikattacker, panikångest, paniksyndrom [Elektronisk resurs]

355341
Panikattacker, panikångest, paniksyndrom [Elektronisk resurs]
Panikattacker, panikångest, paniksyndrom [Elektronisk resurs]
Av: Jansson, Rolf
Utgivningsår: 2022
Språk: Svenska
Medietyp: E-ljudbok
Förlag: Bokförlaget Upsaliensis AB
ISBN: 978-91-89510-14-2
Anmärkning:
E-ljudbok (strömmande)
Omfång: 1 tim., 48 min.
Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna
Innehållsbeskrivning
Ljudboken har producerats i samråd med leg. läkare, som dessutom är psykiater och leg. psykoterapeut. Panikattack, ångestattack eller panikångestattack? Trots de många olika namnen och uttrycken så är panikattack, ångestattack och panikångestattack samma sak, nämligen en stark och plötslig ångest, ofta tillsammans med olika fysiska symptom. När du är så orolig för att få en panikattack att det påverkar dig i din vardag kan du ha det som kallas för paniksyndrom. En panikattack är inte farlig eller skadlig. Du kan varken dö, bli galen eller tappa kontrollen. En panikattack är bara mycket obehaglig. Kroppens larmsystem har aktiverats "av misstag". Det finns således inget farligt runt dig, även om det känns så. Det är bara ett falsklarm. Istället för att tänka "detta är fruktansvärt", "jag står inte ut", "jag klarar inte detta", "hur länge ska det pågå?" ska du bara acceptera förnimmelserna och stanna kvar i situationen. Försök inte att kämpa emot eller fly. Det är bättre att stanna kvar, acceptera rädslan, låta dig bli översvämmad, även om det känns mycket obehagligt. En panikattack inträffar när din kropp reagerar på rädsla. Kort sagt, det är en överdrift av din kropps naturliga reaktion på spänning, stress eller fara. Panikattacker är mycket skrämmande. Medan en typisk panikattack bara varar mellan fem och 20 minuter, kan de komma i vågor, i upp till två timmar om du kämpar emot eller försöker fly. Detta kan kännas som en livstid. I denna kloka, stödjande bok förklarar Rolf Jansson tydligt och enkelt vad det är med våra sinnen och hjärnor som genererar symptomen på panikångest, vilka behandlingsmetoder som finns, och vilka självhjälpsåtgärder som du kan vidta, dels akut, dels långsiktigt, för att lindra och övervinna din panikångest. Boken är skräddarsydd för dig som upplever panikattacker, känner dig orolig, grubblar över hälsan, fruktar ytterligare panikattacke

Andra titlar av samma författare

324810
Av: Jansson, Rolf
324812
324813
Av: Jansson, Rolf
324814
Av: Jansson, Rolf
324614
Av: Jansson, Rolf
324875
50+
Av: Jansson, Rolf
326405
Av: Jansson, Rolf
326406
Av: Jansson, Rolf
326407
Av: Jansson, Rolf
326408
Av: Jansson, Rolf
326410
Av: Jansson, Rolf
326411
Av: Jansson, Rolf
326413
Av: Jansson, Rolf
326414
Av: Jansson, Rolf
326416
Av: Jansson, Rolf
326417
Av: Jansson, Rolf
326418
Av: Jansson, Rolf

Liknande titlar

358003
Av: Jansson, Rolf
358064
Av: Jansson, Rolf
355019
Av: Jansson, Rolf
326414
Av: Jansson, Rolf
358280
Av: Bejder Klausen, Frida
328239
Av: Jansson, Rolf
327673
Av: Jansson, Rolf
326796
Av: Bergfors, Carl
324814
Av: Jansson, Rolf
324614
Av: Jansson, Rolf
351642
Av: Åkerman, Sofia
352768
351633
Av: Sörman, Karolina
351629
Av: Roslund, Björn
351640
Av: Borg Skoglund, Lotta

Taggar